Mitä menoja toiminimiyrittäjä voi lisätä kirjanpitoon?
Käytönnöllisesti katsoen kirjanpitoon voi lisätä sellaisia menoja, jotka liittyvät yrityksen toimintaan. Tällaisia menoja ovat esimerkiksi puhelinlaskut, vakuutusmaksut, tilavuokrat ja työvälineiden hankinnat.
Myös kirjanpito- ja markkinointikustannuksia voi lisätä kirjanpitoon. Monesti kulut voivat olla myös tapauskohtaisia ja siksi taloustiimimme asiantuntijat tarkastavat aina kirjanpitoon lisäämäsi kulut. Lue tästä lisää vähennyksiin oikeuttavista kuluista.
Miten lisää menon?
Pääset lisäämään menon UKKO-tililtäsi menemällä menot-välilehdelle ja klikkaamalla lisää meno.
Voit lisätä palveluun yritystoimintaasi liittyviä menoja. Sinulla tulee olla kuva tositteesta, ja pääset lisäämään sen menojen kautta palveluun. Hyvässä tositteessa näkyy:
- Päiväys
- Yrityksen nimi & Y-tunnus
- Mitä on ostettu/myyty ja kuinka paljon
- ALV-kannat ja määrät
- Liiketapahtuman loppusumma
Ote verkkopankista ei kelpaa tositteeksi. Lataa tositteesi vedä tai lataa tiedosto-kohdasta. Paina tallenna ja jatka päästäksesi eteenpäin.
Tapahtuman tietoihin sinun tulee kertoa tarkempi kuvaus tositteesta ja miten se liittyy sinun liiketoimintaasi. Merkitse päivämäärä, ostomaa, ostopaikan nimi, Y-tunnus ja kuvaus.
Tositteen erittelyssä valitse tapahtuman tyyppi alasvetovalikosta. Merkitse tositteen ALV-kanta ja summa. Tarkista nämä tositteesta. Tapahtuman tyyppejä on seuraavanlaisia:
- Tuoteosto
- Palveluosto
- Vuokrakulu
- YEL
- Verot
- Ajoneuvokulut
- Lainakulut
Huomioithan että jos et ole ALV-rekisterissä, valitset myös menoihin ALV 0%. Jos sinulla on useita tositteita paina + lisää rivi. Paina viimeiseksi tallenna ja jatka.
Lisää lopuksi maksutietoihin merkintä, että olet maksanut tapahtuman. Paina viimeiseksi tallenna ja poistu.
Kommentit
0 kommenttia
Kommentointi on poistettu käytöstä.