Joskus voi käydä niin, että asiakas ei jostain syystä maksa lähettämääsi laskua. Voit ensin tarkistaa seuraavat asiat:
- Onko asiakkaan tiedot oikein?
- Onko lasku mennyt asiakkaan roskapostiin?
- Onko laskun lähetyksessä ollut virhe?
Jos kaikki yllä olevat on tarkistettu, niin oletteko sopineet eräpäivästä, että asiakas on siitä tietoinen? Olethan tehnyt kirjallisen toimeksiantosopimuksen, jossa määritellään maksuasiat?
Jos nämä ovat kunnossa, niin katso alta toimintaohjeet:
Jos asiakkaasi ei maksa laskuasi eräpäivään mennessä, voit lähettää asiakkaallesi muistutuslaskun omalta UKKO-tililtäsi.
- Asiakkaasi ei ole maksanut laskua eräpäivään mennessä
- Olet lähettänyt järjestelmästä asiakkaalle muistutuslaskun ja sen lähetyksestä on kulunut 14 päivää
- Asiakkaasi ei ole reklamoinut laskua
- Laskua ei ole hyvitetty
Jos ylläolevat ehdot täyttyvät, siirrä avoinna oleva laskusi perintäyhtiön hoidettavaksi.
Perintä
Voit yrittäjänä siirtää laskun myös perintätoimistolle perittäväksi, jos asiakkaasi ei sitä ajallaan maksa.
Jos kuluttaja-asiakkaan laskun haluaa viedä perintään, on siitä lähetettävä ensin maksumuistutus. Kun muistutuksen erääntymisestä on kulunut 14 päivää voidaan perintä aloittaa.
Yritysasiakkaalle on myös ennen perintää lähetettävä muistutus, jossa on 7 päivän maksuaika. Muistutuksen eräännyttyä, voidaan aloittaa perintä.
Usein perinnästä ei koidu yritäjälle kuluja, sillä perintäkulut veloitetaan asiakkaalta. Asia kannattaa kuitenkin aina selvittää perintätoimistolta, jotta vältyt yllätyksiltä.
Perintäprosessit voivat olla pitkiä ja maksun saamiseen voi kulua pitkä aika. Perintätoimisto tekee tarvittavat toimet, jotta laskun summa päätyisi yrittäjälle ja asettaa asiakkaan tarvittaessa maksukyvyttömäksi. Jos asiakas todetaan maksukyvyttömäksi, voidaan laskun summa merkitä kirjanpitoon yrittäjän tappioksi.
Jos sait perittyä laskun saatavan, katso seuraavat ohjeet
- Jos perintäyhtiö on tilittänyt perinnässä olevan saatavan asiakasvaratilillemme, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme kevytyritys@ukko.fi. Perintäraportin avulla saamme kohdistettua maksun laskullesi, jos laskusi on vielä avoinna.
- Jos perintäyhtiö on maksanut saatavan suoraan omalle tilillesi, maksa avoinna oleva lasku itse, jotta pystymme tekemään tarvittavat vähennykset ja pidätykset. Lisää perintäyhtiön perintäkulut menona UKKO-tililläsi, älä vähennä kuluja laskun summasta suoraan. Voit olla tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme.
Asiakkaan luottotietojen tarkistus
Yrittäjänä voit aina myös tarkistaa asiakkaasi luottotiedot ennen kuin myyt laskulle. Luottotietojen tarkistuksesta voit lukea enemmän Yrittäjyyskoulun artikkelista.
Kommentit
0 kommenttia
Kommentointi on poistettu käytöstä.